Egy kis baloldali tudás, haladóknak.
Polányi Károly |
Ezt az írást azoknak ajánlom, akik gyakran és szenvedélyesen vitáznak velem gazdaságról, (sokszor baloldali, vagy annak mondott politikusokra hivatkozva) és meghökkennek ha - nálam okosabb emberekre hivatkozva - azt állítom, hogy az a rendszer amiben hisznek: működésképtelen, teljesen mindegy hogy ki talált ki rá egy "foltot". Hogy miért is nem működik, azt itt rendszerbe foglalva próbálom összefoglalni.
Bármilyen megalapozott ellenvetést - legfőképp gyakorlati alapon nyugvót - bárhol szívesen olvasok.
Róna
Péter közgazdász szerint is abban nyilvánul meg a bal és
jobboldal közti alapvető, értékrendi alapon álló
vita, hogy a tőkések és
munkások képviselői a
termelési javak elosztási arányán vitáznak. A politikai vitában
viszont általában az győz,
aki érvényesíteni tudja a saját álláspontját, amihez kellő
információs bázissal, és tudományos fogalomrendszerrel is
rendelkezik.
Manapság a baloldal a liberálisok (virtigli tőkepárti) fogalomrendszerében óhajt vitázni, aminek viszonyai közt naponta vereséget szenved – mert elfogadja és alkalmazza azt a modernnek kikiáltott fogalomrendszert, aminek kevés köze van a valósághoz. (A liberális közgazdaságtan ugyan is csak némi modern „pénz hitek”, és statisztikák halmaza, nem pedig gazdálkodástan!!) A vitákat azért is nem képes a baloldal megnyerni, mert a vitázó baloldali embereknek kevés fogalma van a gazdaságról, a gazdasági folyamatokról, így hajlamosak az egyébként teljesen kifordított értelemben használatos liberális jelszavakban gondolkodni. Ennek háttere is megérne egy hosszabb levezetést, de szinte mellékes, és szóra sem érdemes, amíg a vitaképtelenség fő oka: a kollektív tárgyi tudatlanság. (a kifordított értelmű fogalmakról és annak okairól itt olvashatsz)
Manapság a baloldal a liberálisok (virtigli tőkepárti) fogalomrendszerében óhajt vitázni, aminek viszonyai közt naponta vereséget szenved – mert elfogadja és alkalmazza azt a modernnek kikiáltott fogalomrendszert, aminek kevés köze van a valósághoz. (A liberális közgazdaságtan ugyan is csak némi modern „pénz hitek”, és statisztikák halmaza, nem pedig gazdálkodástan!!) A vitákat azért is nem képes a baloldal megnyerni, mert a vitázó baloldali embereknek kevés fogalma van a gazdaságról, a gazdasági folyamatokról, így hajlamosak az egyébként teljesen kifordított értelemben használatos liberális jelszavakban gondolkodni. Ennek háttere is megérne egy hosszabb levezetést, de szinte mellékes, és szóra sem érdemes, amíg a vitaképtelenség fő oka: a kollektív tárgyi tudatlanság. (a kifordított értelmű fogalmakról és annak okairól itt olvashatsz)
Pedig
nem volt olyan rég, amikor Magyarországon még létbiztonság volt,
tervezhető volt a
közelebbi jövő, valóban
ingyenes volt az oktatás a felsőoktatásban
is, és a kórházi műtétekhez
nem a beteg vitte a kellékeket, mint egykor a sokak által a
„kommunizmus csődje”
mintaállamának tekintett Romániában.
Az egyre kilátástalanabb életperspektívával szembenéző fiatalok ennek láttán ma már joggal kérdezik a szüleiket, nagyszüleiket: mi történt? Hol romlott el az ország? Hol rontottátok el?
Vannak
persze válaszok. De a lényeg általában kimarad, vagy el sem
hangzik: valaha – akkor még - Magyarország a magyar társadalomé,
és nem rablóhordáké volt, az emberek létbiztonságát a
kollektív tulajdonban (köztulajdonban) lévő
termelőeszközök és
földvagyon alapozta meg, ami állandóságot és kiszámíthatóságot
biztosított a hétköznapokban.
Azonban a rendszerváltás előtti világpolitikai mozgásoktól eltekintve, Magyarország társadalmi gondolkodásában olyan alapvető változások álltak be, amik zárójelbe tették a létbiztonságot, és a kiszámíthatóságot, helyükre a „mindenki lehet kőgazdag” balga hite és egyéni elvárása lépett.
Azonban a rendszerváltás előtti világpolitikai mozgásoktól eltekintve, Magyarország társadalmi gondolkodásában olyan alapvető változások álltak be, amik zárójelbe tették a létbiztonságot, és a kiszámíthatóságot, helyükre a „mindenki lehet kőgazdag” balga hite és egyéni elvárása lépett.
A
biztonságot feladó gondolatiság várható következményeivel csak
azok voltak tisztában, akik vagy már éltek a korábbi – Horthy –
rendszerben, vagy vették a fáradságot, hogy gazdasági és
politikai alapműveltségre
tegyenek szert. (A mindenkit megillető
ingyenes oktatás erre mindenkinek lehetőséget
biztosított) A „nagy fordulat” az egyéneknek a társadalomhoz
való viszonyában bekövetkezett változásokban volt leginkább
mérhető, amit akkor a
hangzatos „másképp gondolkodó” jelzővel
illettek a tolerancia kinyilvánításának jegyében. Ennek a nem
minden előzmény nélkül
felbukkant „másképp gondolkodásnak” a legfontosabb eleme az
egyéni érdeknek a közösségi érdekek felé helyezése volt, amit
különösen a vagyoni gyarapodás szabadságának igénye, (az
egyének vagyon iránti sóvárgása) illetve a magán vagyon hatalmi
státuszának (korlátlan szabadságának) megteremtése motivált
annak ellenére is, hogy a szónoklatok ma is a többpártrendszert (létérdekük!!) és a
korlátlan egyéni szabadság követelését helyezik ennek
előterébe. A későbbi,
un. „rendszerváltás” is tulajdonképpen arról szólt, hogy
ezeknek az egyéni, és korlátlan vagyonosodási igényeknek
megfelelő állam és
jogrend szülessen.
Az
értelmiség vakon és gőzerővel
gyártotta – nyilatkozott, és publikált – az ehhez szükséges
elméleteket, aminek hatására a társadalom viszonylag gyorsan
elfogadta az új modellt, aminek kulcsszavai (jelszavai) a „tőke,
hitel, és befektetés” (ezek együtt: pénz, de a spekulánsokról,
és uzsorásokról persze mélyen hallgatva), a „verseny”, a
„hatékonyság”, a „folyamatos növekedés” (csak a profit
esetében, a munkavállalók életkörülményei nem számítanak) a
„reform”, és az „innováció” voltak.
Az azóta eltelt 27 év sem szolgáltatott azonban sokak számára elég tanúságot ahhoz, hogy megértsék: ezek a jelszavak a társadalmi szintű önmegsemmisítésre való felhívások voltak, tudományos műhelyekben szerkesztett elegyük pedig a világtörténelem legveszélyesebb és legagresszívabb szellemi mérgezését idézte elő – világszerte – a társadalomban. Oly annyira nem érti senki, hogy Magyarországon már van magát kommunistának aposztrofáló párt, ami a fiataloknak nem megfizethető bérlakásokat, hanem az élethosszig tartó adósrabszolgaságba vezető „olcsó” lakáshitelt követel! Mert a pénz, és vagyon iránti sóvárgás már mindenkit megfertőzött, társadalmi méreteket öltött, és kitölti a hétköznapok közbeszédének tartalmát is. Az emberek már leggyakrabban a pénzről beszélnek egymással, - közvetve vagy közvetlenül is – ami ezáltal a magyar átlagember világképének centrumába került, és abszolút értékké vált.
Sőt.
Bármit megtesznek érte hogy megszerezzék! Az így született
Pénzisten pedig számolatlanul szedi áldozatait: öngyilkosok, a
társadalomból kitaszított, olykor megfagyott hajléktalanok,
utcára lökött devizahitelesek, és más bűncselekmények
tömegei jelzik a hódító útját.
Pedig
a pénz - az azóta „liberális”-nak nevezett egykori „másképp
gondolkodók” tanaival ellentétben - csupán a megtermelt javak
elosztására szolgáló eszköz, ezért önmagában semmit nem ér,
kivált ha nincs mögötte a pénzzel elérhető
(megvásárolható) érték. Ha valakinek sok pénze van, az persze
elvileg bármit megvásárolhat, de a pénz nagymértékű
felhalmozása valójában torzítja az elosztási rendszert, ami a
társadalom termelés-fogyasztási rendszerében végzetes anomáliát
okoz. Mégpedig úgy, hogy akiknek – a felhalmozás miatt – nem
jut pénz, azok nem tudnak hozzáférni a megtermelt javakhoz,
ezáltal a társadalom fogyasztóereje időről
időre csökken. A
csökkenő fogyasztás a
termelés lassulásához, de akár a beszüntetéséhez is vezethet.
Tehát a pénz – mint eszköz - helytelen gyakorlati alkalmazása
(pl. a korlátlan, adózatlan felhalmozásának tűrése,
a másodlagos elosztás beszüntetése, vagy torzítása) okszerűen,
és szükségképpen a gazdaság – a társadalom önfenntartó
rendszere! - összeomlásához vezet. A tudomány szerint, de ez se a
társadalmat, se a ma még politikusnak látszó, és annak kikiáltott
főembereket – köztörvényes bűnözőket – nem érdekli. Pedig
nem ördögtől való a gondolat: a pénz túlságos felhalmozását
megakadályozandó már az egyiptomi kultúrában is védekeztek, sőt
a rómaiban is, mert az attól majd nem összeomlott még a
népvándorlás kora előtt!
A mai (római) pénzrendszer egyik fő jellegzetessége a hitel, illetve a befektetés. A hitel tulajdonképpen egy olyan aktus, amellyel a pénz felhalmozója valakinek – a részére adott pénz által – hozzáférést biztosít a különféle javakhoz úgy, hogy azok fizikai ellenértéke (más javak, árucserére alkalmas dolgok) még nem termelődtek meg a hitelfelvevő számára. A hitelező természetesen - mivel nyerni akar az ügyleten – kamatot köt ki a folyósított összegre. Ez azt eredményezi, hogy a hitelfelvevő nem csak a hitelt adja vissza, hanem az általa termelt javak hozzáférési jogának akár 40%-át is.
A mai (római) pénzrendszer egyik fő jellegzetessége a hitel, illetve a befektetés. A hitel tulajdonképpen egy olyan aktus, amellyel a pénz felhalmozója valakinek – a részére adott pénz által – hozzáférést biztosít a különféle javakhoz úgy, hogy azok fizikai ellenértéke (más javak, árucserére alkalmas dolgok) még nem termelődtek meg a hitelfelvevő számára. A hitelező természetesen - mivel nyerni akar az ügyleten – kamatot köt ki a folyósított összegre. Ez azt eredményezi, hogy a hitelfelvevő nem csak a hitelt adja vissza, hanem az általa termelt javak hozzáférési jogának akár 40%-át is.
Ez
a gyakorlatban úgy néz ki, hogy ha egy paraszt évente 60 db
krumplit tud termelni, amiből
legalább 8 db a megélhetéséhez, és 5 db a termelés
fejlesztéséhez, és fenntartásához szükséges, de 100 db krumpli
értékének megfelelő
hitelt vett fel, 100 hónap futamidőre,
az a hitelezőnek évente
akár 52 db krumpli ellenértékét is kénytelen visszafizetni – a
Magyarországon nem ritka 40%-os kamattal növelten. Így
gyakorlatilag nem tud fejleszteni, sem fenntartani, s ha mégis
szeretne, akkor új és új hiteleket kell felvennie – míg végül
fizetésképtelenné válik.
Ha
a kamat alacsonyabb – pl 20% - a paraszt akkor is a netto termelési
értékének (megélhetésen felül rész) több mint felét
kénytelen a hitel visszaadására fordítani, ami a saját gazdasági
erejének (termelési – fogyasztási potenciál) közel felének
elvonásával jár együtt. A hitelező
(pénzhalmozó) viszont így anélkül gazdagodik, hogy a gazdaságban
effektív módon részt venne, mégpedig közel akkora arányban mint
az, aki a termelő
(társadalomfenntartó) tevékenységet végzi.
És
most képzeljük el ugyan ezt nemzetgazdasági szinten és
arányokban! Jó példa lehet ehhez a gondolathoz az a tény, hogy a
2006-os Magyar gazdasági statisztikák szerint a lakosság
fogyasztási hitelei kettőször
akkora összeget tettek ki, mint a nettó bérkifizetés éves
összege. Vagyis abban az évben – sőt
a következőben is! -
minden közüzemi számlát, de minden reggeli szendvicset, vagy
ebédet is hitelbe vásárolt meg minden magyar.
Aztán
az egészet gondoljuk át még azzal is, hogy a hitelezőnek
minden nyeresége (kamat) pénzzé konvertált értékként
(gazdasági forrásként) külföldi számlákra vándorol, és máris
megértjük a Magyar gazdasági mélyrepülés alapvető
okait is.
A
parasztot sújtó teher – hitel és kamat - azonban nem csak a
parasztot sanyargatja, hanem a termelés-fogyasztási lánc többi
szereplőjét is. Mivel –
különösen a magas hitelkamat, vagy halmozott hitelek esetén – a
paraszt kénytelen árat emelni, azt első
sorban a fogyasztók sínylik meg. Rajtuk keresztül pedig azok, akik
mást termelnek – mivel a fogyasztók kevesebbet tudnak fogyasztani
más javakból az árdrágulás miatt. Ennek következtében más
termelők egyszerűen
tönkremehetnek, és teljes vagyonuk a hitelezőre
száll, - mert a mai viszonyok között nyilván hitelből
termeltek – mások meg egyszerűen
felhagynak a termeléssel. S mivel a termelés csökkenése
munkahelyek szükségszerű
megszűnésével is jár
együtt, a fogyasztók jelentős
része pénztelenné válik. Ez a jelenség azonban nem a pénz
vásárlóerejét növeli, hanem a társadalom gondolkodásában okoz
súlyos torzulást, azáltal, hogy a fogyasztók egyre több munkát
hajlandóak végezni egyre kevesebb pénzért (a krumplihoz való
hozzáférés lehetőségéért).
A
példa világosan bemutatja, hogy a tőke
a hitelen – és kamatain - keresztül milyen drasztikus rombolást
képes végrehajtani egy egy „lassan fejlődő”,
de életképes gazdasági rendszerben. Például a nálunk is honos
poszt szocialista egypólusú értékrendben.
A pénzt felhalmozók azonban nem elégszenek meg ennyivel. A hiteleket az államnak is nyújtják, amit a hangzatos „befektetés” - szóval jelölnek, de az valójában nem valami termelő tevékenység elősegítését célozza, hanem az - új, vadkapitalista - állam hatalmi kiadásait fedezi, és a társadalom minden tagja fizeti vissza – a saját érdekeivel is szemben. Mivel az államot pont úgy sanyargatja a hitel mint a parasztot, az kénytelen a „takarékossági intézkedésekre” (megszorítások). Ezt az egyszerű ember az adók növelésében, az állami szolgáltatások (egészségügy, oktatás, szociális juttatások közterületek fenntartása, stb) folyamatos csökkentésében éli meg. A tőke – liberális szószólóival – ideológiát is szolgáltat ehhez a társadalomfosztogató eljáráshoz, amit a „good govermance” azaz a „jó kormányzás” kifejezés foglal össze. A „jól kormányzott” államnak kötelessége a hitelek felvétele, és azok visszafizetése úgy, hogy annak érdekében állandóan csökkentenie kell a kiadásait. (Különösen a másodlagos elosztásban a társadalomra fordított kiadásokat). Bajnai Gordontól, és Orbán Viktortól tudjuk: Magyarország kifejezetten „jól kormányzott” - a tragikus társadalmi és gazdasági következményeket pedig már mindannyian ismerjük.
A pénzt felhalmozók azonban nem elégszenek meg ennyivel. A hiteleket az államnak is nyújtják, amit a hangzatos „befektetés” - szóval jelölnek, de az valójában nem valami termelő tevékenység elősegítését célozza, hanem az - új, vadkapitalista - állam hatalmi kiadásait fedezi, és a társadalom minden tagja fizeti vissza – a saját érdekeivel is szemben. Mivel az államot pont úgy sanyargatja a hitel mint a parasztot, az kénytelen a „takarékossági intézkedésekre” (megszorítások). Ezt az egyszerű ember az adók növelésében, az állami szolgáltatások (egészségügy, oktatás, szociális juttatások közterületek fenntartása, stb) folyamatos csökkentésében éli meg. A tőke – liberális szószólóival – ideológiát is szolgáltat ehhez a társadalomfosztogató eljáráshoz, amit a „good govermance” azaz a „jó kormányzás” kifejezés foglal össze. A „jól kormányzott” államnak kötelessége a hitelek felvétele, és azok visszafizetése úgy, hogy annak érdekében állandóan csökkentenie kell a kiadásait. (Különösen a másodlagos elosztásban a társadalomra fordított kiadásokat). Bajnai Gordontól, és Orbán Viktortól tudjuk: Magyarország kifejezetten „jól kormányzott” - a tragikus társadalmi és gazdasági következményeket pedig már mindannyian ismerjük.
Közbevetésként szeretném leszögezni: szükséges lehet a hitel a gazdaságban vagy az állam működésében, de ezeket csak a fair play szabályai szerint szabad adni is meg igénybe venni is. A hitel soha nem szolgálhatja a hitelező abszurd gazdagodását, és nem teremtheti meg annak általános feltételeit sem. Azok a hitelek, amik egy egész társadalmat ejtenek csapdába, kimerítik a csalárdság fogalmát - bűnös szándékkal adták, tehát bűn.
Az
állam folyamatos leépítését, és a szegénység fokozódását
érzékelő tömegeknek a
tőketulajdonosok
szószólói persze folyamatosan „magyarázattal” szolgálnak a
bajokra. „Reform”, „innováció”, „verseny” és
„hatékonyság” nélkül nem megy, nem élhetünk emberi életet
– mondják. De mi is a „reform” valójában? Kórház
bezárások, végtelenre növekvő
operációs várólisták, egészségügyi, és szociális
intézmények bezárása, és/vagy magánosítása, munkanélküli és
más szociális ellátások kurtítása, és/vagy abszurd
feltételekhez kötése, a másodlagos elosztásban egyre nagyobb
összegek visszaosztása a tőketulajdonosoknak,
stb. A liberális reformot, annak évtizedek óta tartó folyamatát
ezért egy másik szóval lehet kifejezni: rombolás. A magyar
„reform” jellegzetessége pedig a féktelenség, vadság, és
embertelenség.
Az innováció jegyében a politikai osztály a gyakorlatban eltüntette a föld színéről a magyar gazdaság minden fizikai és jogi hátterét, ami egyébként a nemzeti vagyon volt maga. Ezt a tevékenységet egy 2006-os tudományos tanulmány úgy foglalta össze, hogy Magyarországnak az összes eddigi háborúi, forradalmai – ideértve a tatárjárástól kezdve a II. világháborúig minden pusztítást – nem okoztak együttesen (!) sem akkora kárt az országnak, mint a liberális gazdaságmodell. A lerombolt magyar gyárak helyén – vagy helyett – külföldi tulajdonban álló összeszerelő üzemek jöttek létre, mondván, hogy az oda importált – legtöbbször használt, az anyaországban elavult – gépek jelentik a XXI. század technikáját és technológiáját. Üdítő kivételek vannak: Audi, Mercedes, stb. -de magam is szereltem ezek szintén idetelepült beszállítóinál olyan gépeket, amiken a II. világháborúban még fegyvereket gyártottak az egyik vagy másik harcoló oldalon! Az innováció tehát magyar értelemben véve nem más, mint „helycsinálás” a külföldi tulajdonú összeszerelő üzemeknek és beszállító cégeiknek.
A magyarázatok sarkalatos pontja a gazdasági versenyre hivatkozás. Ennek jegyében nem csupán a béreket csökkentették le, hanem azt is állítják, hogy csak ott lehet termelés, ahol profit is keletkezik. (Ettől függetlenül vidáman terem a közismert A paradicsom és A paprika - és más is - minden kiskertben, ott is, ahol a tulajdonos koldusszegény, és semmi féle profitja nem keletkezik a kapálásukból) A termeléshez szükséges természeti erőforrásaink továbbra is spontán, a versenytől függetlenül léteznek, rendelkezésre állnak, csak társadalmi megegyezés kérdése hogy ezek hasznát a társadalom, vagy a tőketulajdonosok élvezzék korlátlanul.
Vagyis: a verseny nem meghatározó a gazdaság fizikai valóságában, a bércsökkentés csupán a profit, a nagy magánvagyonok növelését szolgálta, - és szolgálja - ami a liberális gazdaság "versenyének" manifesztuma. Ami ráadásul szinte a keletkezés utáni pillanatban elhagyja az országot, és semmilyen hasznot nem hoz a társadalomnak.
Polányi
Károly- az egész Európában nagyra tartott, de itthon ismeretlen –
közgazda kutatásai óta tudjuk: a verseny a komplett társadalom
kizsákmányolásának eszköze. Monopóliumokat hoz létre (kis hal
– nagy hal elleni kilátástalan küzdelme) ami a saját érdekeit
kényszeríti a társadalomra. Sőt,
a versennyel a liberális gazdaságfilozófia a dolgozókat is arra
kényszeríti, hogy azok is versenyezzenek egymással a profit
növelésének érdekében, amit a buták vagy leigázottak
országaiban zokszó nélkül meg is tesznek az emberek. (Döntsd el
te, hogy Magyarország melyik kategóriába tartozik.) Ahogy azt is
tudjuk a tudós munkásságából, hogy nincs helye versenynek a
társadalmi létfenntartást szolgáló iparágakban, (pl.
lakásépítés, vagy egészségügy, élelmiszer termelés,
stb.).mert az is a monopóliumok kialakulásához vezet, ami végképp
maga alá gyűri a
társadalmi érdeket. Polányi szerint a szórakoztatóipari és
luxuscikk gyártók és szolgáltatók versenye azonban helyes, és
elfogadható, de a versenyüket nem a bérek csökkentésével, hanem
a minőség területén
kell kifejteniük.
A végső magyarázat a „hatékonyság” illetve az, hogy Magyarországon az nem megfelelő ahhoz, hogy „rendes bért” fizessenek a munkásoknak.
Feltételen tudni kell, hogy a liberális gazdaságfilozófia tudományos alátámasztását a tőketulajdonosok rendkívül fontosnak tartják, ezért ma az atlanti világ nagy részén – így Magyarországon is - egy általuk alapított londoni cég, a Human Resurch Institut által kidolgozott teljesítmény normákat és annak „hatékonysági mutatóit” használják a termelésben. A HRI szakmaiságáról annyit: az Audi egyik műanyagipari beszállítójánál (másokról csak hallomásból tudom ugyan ezt) a termelési norma azonos a gép maximális teljesítményével. Ergo selejt, áramkimaradás, géphiba „kizárt” (??), és nem is szerepel ilyesmi a számításaiban. Ráadásul a munkásoknak óránként statisztikai lapot kell vezetniük a termelésről, és ha a gép selejt darabokat nyomott (pl. szerszámkopás miatt), vagy netán meghibásodott (pl elfáradt és eltört egy tengelye), azt a zsebük bánja meg!
Ráadásul a HRI abban is készségesnek
mutatkozott, hogy olyan számításokat is elvégezzen, ami igazolja
azt, hogy Magyarországon pl. egy ember kezeljen három olyan gépet,
amiből egyetlen darabot
is két fő kezelő
személyzet üzemeltet egész Európában! Vagyis ennél a létező cégnél a magyar dolgozó
hat ember helyett dolgozik, egy európai munkavállaló 20%-nyi
fizetéséért.
Ehhez képest a liberális ideológusok és gazdaságtudorok szerint a magyar munkás legfeljebb fele olyan „hatékony” mint az osztrák (aki mellett nem ritkán a munkatársak fele „alacsony hatékonyságú” magyar, akik egyenként ugyan annyi – vagy több - munkanormát teljesítenek mint ő.)
Mindent összevetve a „hatékonyság”-ról szóló előadások a középkori falusi búcsújárásokban megszokott bazári szemfényvesztés kategóriába tartoznak. Az előadók mentségére legyen mondva: a liberális közgazdaság csak ostoba pénz - hiteken, és utólagos statisztikai számításokon alapszik, utóbbiban benne foglalva az adatszolgáltatók (tőketulajdonosok) eredendő hazugságait is, amiből ahogy az fentebb is kiviláglik: nem kevés van már!
Mindezekből szerintem világos, hogy a liberális gazdasági fogalomrendszer vagy butaság, vagy ordas hazugságo(ka)t akar leplezni, tudományosnak elfogadtatni. Ahogy az is világos, hogy ebben a fogalomrendszerben – baloldaliként - nem szabad a gazdaságról egyetlen percig sem gondolkodni, mert az maga az egyén, és a társadalom módszeres kirablásával való egyetértés!
Mindennek
ellenére a tőketulajdonosok
által finanszírozott pártok ha kormányra jutnak, önmaguk
oldalmeghatározásától függetlenül a liberális közgazdaság
filozófiáját hirdetik, az ellenzékük pedig – szintén
oldalmeghatározástól függetlenül – annak megvalósítását
követeli! A társadalom pedig a kollektív tárgyi tudatlanságtól
vezetve elhiszi, hogy ez az ő
érdekében történik! Sőt.
Ma már generációk nőttek
fel, amik el sem tudják képzelni, hogy létezik más narratíva is,
és mély meggyőződéssel
harcolnak a liberális rombolás fenntartása és tökéletesítése
mellett. (Lásd pl. Momentum mozgalom).
Le
kell szögezni: a liberális gazdaságfilozófia – ha működőképes
is volna a társadalom fenntartása szempontjából – soha nem
vezethet olyan közviszonyokhoz, amelyben nagymértékben csökkenne
a mai szegénység, és a munkavállalók tervszerű,
permanens kirablása. A rombolása elleni politikai harcban viszont
csak is Karl Marx intelmét szem előtt
tartva szabad részt venni, vagy a képviselőt
harcba küldeni: „aki nem ért a gazdasághoz, az ne foglalkozzon
politikával!”
Mi több: az európai országok gazdasági döntéseinek hátterében a "nagy" Polányi professor (fenti képen) alapvetései legalább olyan nyomatékkal esnek latba, mint Marxé, akinek szobrát pár éve eltávolították a Budapesti közgazdaság tudományi egyetem előteréből. (Az elkövetők egyelőre a kereszteket nem száműzik a templomokból.) Polányiét SEM akarják a helyére rakni!!
Mi több: az európai országok gazdasági döntéseinek hátterében a "nagy" Polányi professor (fenti képen) alapvetései legalább olyan nyomatékkal esnek latba, mint Marxé, akinek szobrát pár éve eltávolították a Budapesti közgazdaság tudományi egyetem előteréből. (Az elkövetők egyelőre a kereszteket nem száműzik a templomokból.) Polányiét SEM akarják a helyére rakni!!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése